Om min skolios...

Jag har något som heter skolios, många undrar nog vad det är, ja lättaste förklaringen är "sne ryggrad"... Det drabbar oftas flickor och man märker det oftast inte först i 5:an/6:an, när skolsyster gör rutinkontrollen eller vad det heter. Min skolsyster upptäckte min skolios där omkring, kommer inte riktigt ihåg när. Men hon såg att jag hade "några" grader sne rygg och vill kolla upp det. Jag förstod inte vad hon menade, då jag inte va sne utanpå kläderna eller utan kläder.. Men hon ringde till en läkare och jag fick komma på röntgen och sedan prata med honom, då visade sig att jag hade rätt så kraftig och jag behövde fixa det. Så hösten 2005 (tror jag), jag var elva år, då fick jag något som heter korsett.. Det är en hård skena som man har runt hela överkroppen, spänner bak i ryggen. Den skulle helt enkelt "trycka" min rygg till rätta, så jag fick ha den och jag HATADE den. Sommartid var den värst, jag va tvungen att ha ett linne under för att inte få skavsår och sen korsetten + kläder över den.. Så jag har gråtit över den fler tal gånger och kastat den i väggen och marken. Jag har skrikit på mamma för jag inte velat haft den och jag har många gånger försökt "gömma" undan den i mitt rum.

Men det hela va inte så konstigt, eftersom jag var elva och hormonerna komigång, samt brösten började växa.. Men jag kunde inte ha bh eftersom den klämde mig och gjorde ont, så jag skämdes. Sedan så trodde grabbarna i klassen att det kunde slå mig i magen utan att det gjorde ont, sanningen "det kändes ordentligt".
Jag fick göra röntgen bilder lite titt som tätt, men efter 3 år så blev det en riktigt grundlig och de insåg att den inte alls hade hjälpt mig utan bara gjordet värre!!! Alltså gick jag i 3 år med den utan något resultat, så 2008 samma år som jag skulle fylla 14 bestämde de att jag skulle få opereras! Jag var självklart livrädd för både det ena och det andra, men jag gick med på det eftersom det va mitt ända val här i livet..
Så jag opererade mig och det verkade gått bra, eller det fick bra rättare sagt! Dock har jag blivit sne utanpå kläderna nu och utan kläder, och lider nu av större ryggbesvär, så som smärta och kan jag inte sitta en längre stund i en "konstig" ställning utan att få ont.. Så nu med Loke har jag fått jätte svårt att hitta en ställning som jag kan mata honom i, jag får väldigt ont i ryggen, samt nacke som jag ständigt går och "knäcker.. Men nu efter operationen så har jag gått på lite röntgen och så, nu sista gången upptäckte de en krök i nacken, samt att jag har en sen innan i nedre delen av ryggen och inte nog med det så såg de att två av skruvarna i min rygg inte sitter fast längre(?)... De har nämligen antingen aldrig fäst i skelettet eller så har de gjort så att skelettet försvunnit (ord för det?)
 
Men i våras skulle jag ha fått kommit till min läkare, men eftersom jag väntade Loke då, så beslöt vi att vi skulle skjuta på det till hösten, eftersom de ändå inte kunde göra något med honom i magen..
Men igår så upptäckte min mamma att jag har fått en större puckel på ryggen än jag hade innan, så idag ringde hon till läkaren.. Så nu är bollen i rullning, just nu vet jag inte vad som kommer hända.. Men jag antar att det lutar mot operation igen för min del, sedan måste jag även göra något åt min stackars nacke som lider fruktansvärt!!

Vi får helt enkelt se hur det blir med den delen, men nu vet ni iaf lite om min skolios och vad det är och hur man går till väga om sånt! :)..

Kommentarer
julia och hazal- Skoliosbloggen säger:

Oj stackare hoppas att det löser sig! Jag ska också opereras snart:)

2011-09-06 | 19:11:38
Bloggadress: http://julhaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback