Blåbärs cupcakes

Min systedotter önskade sig cupcakes till sitt kalas också, så jag valde att göra blåbärs cupcakes eftersom det är det som flesta äter, men konstigt nog gillade inte systedotter de i slutändan, haha rackans unge! :)
Men iallafall jag följde DETTA recept, men dock så dubblade jag satsen.
Ingredienser

Cupcakes
75 g smör
3 dl vetemjöl (180g)
2 tsk bakpulver
0.5 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker
3 st ägg
2 dl strösocker
1.5 dl mjölk
100 g vit choklad, grovt hackad
80 g blåbär(ca 1.5 dl) , färska eller frysta

Glasyr
50 g blåbär(ca 1 dl) , färska eller frysta och tinade
0.75 dl florsocker
300 g färskost (Philadelphia eller liknande cream cheese)
1 dl vispgrädde
ev blåbär, vita chokladploppar och färska, ätliga blommor till dekor

Gör så här

1. Cupcakes
Smält smöret.

2. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljpulver.

3. Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp.

4. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten lite i taget samtidigt som du tillsätter smör och mjölk.

5. Vispa försiktigt ihop till en slät smet.

6. Fördela smeten i muffinsformar och strö över blåbär (det gör inget om de fortfarande är frysta) och choklad.

7. Grädda i mitten av ugnen på 175°C i ca 25 minuter.

8. Topping: Mixa blåbären fint med stavmixer.

9. Passera eventuellt purén genom en sil för att få den helt slät.

10. Vispa ner florsockret och blåbärspurén i färskosten.

11. Tillsätt grädden lite i taget och vispa ihop till en fluffig glasyr, gärna med elvisp.

12. Spritsa eller klicka glasyren på muffinsen och dekorera gärna med blåbär, vit choklad och färska, ätliga blommor.

Såhär blev mitt resulutat, inte riktigt nöjd med de. Men efter att ha bakat i 8 timmar och sen dagen efter dekorera de samt en tårta va man rätt slut! :).. Min andra systerdotter ska också ha cupcakes och de kommer bli 700 gånger bättre! Sen ska hon även ha en tårta till sitt "kalas" för släkten och då tänker jag baka tårtan hemma! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback