Ny förlossningsberättelse

Förlossningberättelse!

 

 

Jag kommer att följa journalen och sedan flika in med lite egna ord och berättelser om förlossningen :)

 

Det va den 7:e juli och jag hade gått med småvärkar sen graviditets vecka 30 om jag minns rätt. Men just den här dagen, så hade jag lite mer och jag skulle på förhoppningsvis sista besöket hos barnmorskan. Vi pratade rätt länge och vi bestämde att vi skulle göra en hinnsvepning. Samtidigt som hon gjorde det berättade hon att hon kände huvudet och att jag öppen 3cm. Så jag skulle hålla igång enligt henne för det skulle skynda på förlossningen. Så på kvällen den 7:e åket jag, mamma och pappa in till förlossningen och 23.50 - Jag skrevs in på förlossningen, pga att jag hade småvärkar och var öppen 3 cm. Barnmorskan jag fick på förlossningen var riktigt otrevligt och va bestämt på att jag minsann inte skulle vara kvar där!  Vi kom fram till att jag skulle försöka gå och se om värkarna vill komma igång mera, men barnmorskan kommenterade ” men va inte säker på att du får stanna”. Jag blev rätt irriterad och bestämde mig för att nu ska det födas barn. När klockan blev 01.07 – undersöktes jag och jag hade öppnat mig 3 cm. CTG kopplas på för att se hur det ser ut, den visar en reaktiv kurva och oregelbundna värkar.  Jag fick testa att gå och klocka 2 så skulle en ny undersökas igen.

03.00 – gjordes den nya undersökningen och jag var öppen 4 cm. Barnmorskan va fortfarande skeptiskt, men jag kände av värkarna lite kraftigare nu. Så jag får fortsätta gå eftersom jag är så pass envis, ny undersökning skulle göras 2 timmar senare.

05.12 – Det hade inte visat något förändring i öppningsskedet, så jag får 2 st citodon för att vila.

07.00 – Det va dags för skift byte och jag fick en underbar barnmorska som jag verkligen älskade!

08.00 – Fick jag lägga mig i badet för att se om det ville hjälpa, men shit så varmt det va! Efter badet så skulle en ny undersöknings göras och se vad badet hade gett för resultat. 09.50 – En ny undersökning och  amniotomi gjordes med skalpelektrod.. Tror det betyder att de tog hål på hinnerna, för att vattnet skulle gå! :). Efter undersökningen så fick jag fortsätta gå, så förlossningen skulle sätta igång, nu när  vattnet hade börjat gått. 11.00 – värkarna kom med stormsteg och jag bad om lustgas som jag fick!

 

12.20 - Jag va nöjd med lustgas, jag minnas att jag sa till mamma ”en sån här borde alla av vid sängkanten hemma”. Lustgasen va min bästa vän! Jag minns själv hur jäkla hög jag va på lustgasen och jag var borta en hel del innan EDA sattes!

13.00 stod jag inte ut längre och jag bad om Eda. Det tog lite tid innan jag fick edan klockan 13.50 lades eda

 

klockan 14.00 var det dags för skift byte ännu en gång. Sen så gick tiden och klockan blev 15.00 och läkarna hade beslutat att ge mig syntocinondropp för värkarna skulle sättas igång ordentligt. Sen gick tiden och barnmorskorna springer i mellan gör att öka droppen, under tiden fick jag även ett gåbord för att kunna hantera värkarna bättre och även sitta på en boll (namn?)

16.00 får jag mera eda, 45 minuter senare fick jag ligga på höger sida. 17.20 var det dags, jag stod på knä och hängde över sänggaveln. Det va en snabb progress, jag krystade

17.33 var min älskade Loke född. I journalen står det ”en fin pojke framfödd”, sen står det mest små anteckningar, 20.21 blev jag flyttad till BB-hotellet och förlossningen var avslutad!

Förlossningen tog 19 timmar totalt från och med inskrivning, det var tungt och väldigt jobbigt. Men nu sisådär snart 5 månader senare, är/var det värt allting! Jag fick en underbar kille på 3420 gram och 51 cm lång :).

Jag är stolt mamma till min prins Loke

Kommentarer
Sandra säger:

Sån härlig berättelse, kul att läsa å så underbart <3 längtar tills jag får se min son! Kram på dig och Godnatt!

2011-11-26 | 23:03:43
Bloggadress: http://sandramariamargaretha.blogg.se/
Sara Bjerstedt säger:

Åh, kul och läsa!! :)

Men usch vad jag är nervös när det är min tur haha

2011-11-27 | 00:29:00
Bloggadress: http://sbjerstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback