Spara

Vet ni? Igår slog det mig nog för först gången på riktigt! Nästa höst är det ju dags för mig att gå tillbaka till skolan och försöka fixa en utbildning och Loke ska börja på dagis, men då kommer det till som fick mig att tänka. Hur sjutton ska jag har råd att försörja oss!? Ett studiebidrag,barnbidrag och underhållsstöd hur ska det räcka till mat,blöjor,kläder,skor, dagisplats och annat både Loke och jag kommer behöva! Föräldrarpenning dras ju in när jag slutar min mammaledighet och det innebär att jag blir 4000 fattigare igen, detta slog på mig igår för första gången.
Detta innebär då att jag kommer behöva spara som sjutton resten av månaderna som kommmer innan jag ska tillbaka till skolna, då jag inte är ett dugg sugen på att ringa socialen och behöva ansöka om socialbidrag. Men det fixar sig nog ändå, bara det att jag blev helt plötsligt jätte nervös och orolig för nästa höst som skall komma. Lite tidigt att tänka på det kanske, men det är ändå något man måst tänka på eftersom dagen kommer komma :).
-Hur kommer ni andra unga mammor göra?
-Kommer ni spara?
-Köpa kläder endast på rea?
-Be era föräldrar om pengar
Berätta för mig hur ni tänkt göra när ni ska tillbaka till skolan igen, alltid bra att veta hur andra tänker i denna situation :). Det är ju inte direkt så att jag är ensam om detta, det finns ju fler som måste tänka i samma bana som mig :). Det blir helt enkelt att leva billigt och snålt för min del, Loke måste ju ha allting i första taget. Men det blir nog att leva på rea hyllorna när de dagarna kommer, kanske inte det roligaste. Men småbarn bryr sig inte om mode eller om det är förra årets jacka eller den nyaste jackan :). Så länge Loke har kläder på sig och de är hela så är jag nöjd, alla kanske inte har samma tankar som mig på den punkten. Så nu efter jul är det SPARA som gäller för min del, har suttit och funderar på hur mycket man ska spara och det får nog bli 1000kroner/månad.
Men som sagt BERÄTTA hur ni tänkt göra, jag är nyfiken! :)

Kommentarer
Maria säger:

Jag har i för sig min sambo också men vi sparar ifall ifall pengarna inte skulle räcka till nån månad =)

2011-12-15 | 10:20:17
Bloggadress: http://spin.blogg.se/
Foto, design, vardag - 16 år och mamma säger:

Vi har sparat varje månad sen jag började ta ut fp. Dagisplats behöver du väl inte betala eftersom du studerar.

Vi kommer ha 3,500 i månaden ungefär och det går att leva på det men man kommer inte kunna unna sig själv något. Sen kommer vi även båda två sommarjobba under sommarlovet under två olika perioder och alla dom pengarna sparas ju med. Blir det tajt någon månad så får man ju låna. :)

2011-12-15 | 11:07:27
Bloggadress: http://justababy.blogg.se/
Foto, design, vardag - 16 år och mamma säger:

sv; Här behöver inte vi göra det. :)

2011-12-15 | 19:11:04
Bloggadress: http://justababy.blogg.se/
Isabelle säger:

Nja jag började plugga redan när min son bara var 2 månader gammal, men vi har aldrig några problem med pengar. Köper ju inget åt mig själv utan bara åt honom så...Men Romeo får ju dessutom underhållsbidrag också av sin pappa.Sedan efter jul så börjar jag med bara hemstudier, men hans konstnader ligger ju bara på ca 700 varje månad så... Kram :)

2011-12-16 | 14:15:29
Bloggadress: http://bellliungmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback