10 månaders sammanfattning



Loke har gått och blivit 10 månader för en vecka sen,
10 månader? Behöver jag ens påpeka att tiden springer iväg och det känns fortfarande som det va igår jag låg inne på förlossningen.. Men attans han börjar närma sig 1 år nu och det börjar bli högtid att tänka på 1års-kalaset :).

Jag har fått en stor kille som väger över 10 kg och mäter nog 80 cm snart, det va en månad sen vi va på Bvc. Då vägde han 9835 g och mäte 76,5 cm :). Han använder i dagens läge strl 80 i kläder, men även strl 86 sitter perfekt i vissa kläder.

Han använder strl 5 i liberos blöjor, men det är klart mycket roligare att krypa iväg när jag ska byta blöja.

4 tänder har kommit upp och nu är den 5:e redan påväg, förvånar mig inte om han har 6 tänder innan nästa vecka slut. Tandborstning är super kul, men el-tandborsten är helt klart den bästa favoriten. Så en sån står högst på Loke önskelista just nu :)

Att förflytta sig från rum till rum går på ett blink, han är blixten själv när det gäller krypningen. Även att stå är enormt roligt, övar även på att ställa sig upp utan att hålla i sig. Går runt bordet i vardagsrummet och runt sängen, snart sitter det också.

Åker nu framåtvänd vagn och det är super skojigt, men att sova i vagnen är ingen höjdare. Man kan ju faktiskt missa något och det kan ju förstöra en hel dag.

Sovtiderna är lite sådär med, sover högst två gånger om dagen en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Läggdags på kvällarna sker allt mellan 7-8 på kvällarna, somnar än idag i min famn, sover dock i sin egna säng nattetid. Vaknar fortfarande på natten och vill ha välling ungefär 2-3 gånger per natt och äter då 200 ml välling varje gång.
Vaknar olika på morgon, men allt ifrån 4-7 på morgon. Men får komma till min säng och leka tills jag känner mig som en människa nog för att kliva upp.

Säger mamma riktigt bra nu och hela tiden, haha det är evigt tjatande på ordet mamma ;)

Han kan vinka och gör det när folk kommer och går.

Annars är han en pojke med eld baken från morgon till kväll, har ett jäkla humör också. Vet exakt vad han vill med livet, får han inte som han vill. Så vet han hur man surar riktigt bra också, haha vänder sig om och ger en sura blickar. Favorit leksaken är han kaninskallra, som är han stöttning i livet, går inte en meter utan den. Näst bästa leksaken är hans "torn/slott" som spelar och man ska stoppa små gubbar i, som han nu vet hur man få den att spela :)..
Gunga har också blivit en favorit som han inte tackar nej till, att gå när man håller han i händerna har också blivit roligt nu för tiden!

Tror jag har fått med det mesta nu, men det vikigaste har nog kommit med nu. Härligt att göra såna här sammanfattningarna, så jag kan kolla tillbaka ibland. Han har blivit så stor min pojke! :)

Kommentarer
Anonym säger:

han börja nog sova helnätter snart ska du se!

2012-05-17 | 12:33:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback