Semlor

Igår bakade jag som sagt semlor, jag följde detta recept!
Antal portioner: 12
Ingredienser

75 g smör, smält
3 dl mjölk, ljummen
50 g jäst
1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk stött kardemumma
1 tsk bakpulver
9 dl vetemjöl, 540 g
1 uppvispat ägg
225 g mandelmassa
1 1/2 dl inkråm från bullarna
6 msk mjölk
3-4 dl vispad grädde
florsocker


Gör så här

1. Värm mjölken till 37°. Smält smöret och häll i. Lös upp jästen i lite av degvätskan och häll sedan på resten. Rör ner socker, salt, kardemumma och bakpulver i mjölet. Tillsätt mjölblandningen till vätskan, lite i taget så att det blir en deg. Arbeta degen smidig. Jäs den till dubbel storlek.

2. Sätt ugnen på 250°. Knåda degen på nytt och rulla den till 12 bullar. Lägg dem på bakplåtspapper och jäs dem till dubbel storlek. Vispa upp ägget i en kopp. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i ca 8 minuter. Låt dem kallna under bakduk.

3. Riv mandelmassan grovt. Skär av ett lock på bullarna och gröp ur bullarna något. Blanda samman inkråmet med mandelmassan och mjölken till en fyllning och fördela den i urgröpningen. Vispa grädden och klicka eller spritsa den över fyllningen och lägg på locken. Pudra över florsocker.



Så här blev mitt resulatat;


Jag valde dock att "piffa" till semlorna och hade röd hushållsfärg i grädden :)


Kommentarer
Emilia - 16 år och snart mamma. säger:

kanske bara är på min dator men din text i inläggen syns inte, alltså den är pytteliten :p

2012-02-19 | 00:42:35
Bloggadress: http://eemijji.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback