svar på frågestunden

emelie, savvas mami om Mot mamma!:

va fick du namnet loke ifrån? :) är du och pappan tillsammans?

Svar:

Ibland önskar jag att det fanns en enkel förklaring som "min farfar hette det" men så är det inte.. Jag hade massor utav namn i graviditeten, men när jag gick in i sjätte månaden så tröttnade och frågade råd på familjeliv. Men ingen om med några namn som fastnade på mitt huvud, så jag gav upp. Men nånstans där läste jag om en pojke vid namn Loke och det fastnade direkt. Så ifrån sjätte månaden fick min lilla groda heta Loke, men självklart testade jag att säga andra namn när han va född. Men han passade bara i Loke :)

Nej jag och Lokes pappa är inte tillsammans längre

Hannah ([email protected]) om frågestund

Eftersom jag inte har läst din blogg tidigare och detaljerat så frågar jag:

- Hur & när märkte du att du var gravid?
- Hur reagerade du & Lokes pappa?
- Finns pappan med i bilden nu? Om inte, varför?
- Bor du ensam med Loke och/eller pappan eller hemma hos föräldrar?
- Hur klarar du vardagen?
- Vill du ha fler barn? :)

Svar:

- Jag märkte det tidigt i graviditeten, jag fick nämligen en kraftig blödning och fick åka in till gynundersökning för att kolla. De hittade ingenting och skickade hem mig, men jag kände på mig att något va "fel". Så efter några veckor tog jag ett grav-test och det va positivt, åkte till ungdomsmottagningen och fick göra 4 till. Det visade sig att jag va i vecka 5 och det kraftiga blödning kunde varit att Loke skulle haft en tvilling..

- Jag började gråta på en gång när jag såg att det va positivt, mest för att jag visste att Lokes pappa inte vill ha barnet. Även Lokes pappa började gråta för att han visste att jag skulle behålla.. Vi va inte överrens nån gång och jag tror aldrig att Lokes pappa kommer kunna acceptera jag behöll Loke.

- Lokes pappa är inte med i bilden så mycke, hans finns där smsar ibland och frågar hur det är.. Men jag är inte intresserad av någon "relation till honom" och jag anser att Loke får ta upp pappa relationen när Loke själv vill och är redo för det. Han gjorde valet själv att inte vara med, genom att inte vilja ha Loke.

-  Jag bor hemma hos mina föräldrar, men har planer på att flytta till egen lägenhet i sommar.

- Ibland undrar jag samma sak själv, Loke har inga större sovrutiner nämligen. Utan han sover när han känner för det och när han är väldigt trött, jag har iallafall lyckas få in sovrutiner på kvällarna (tur det). Han somnar mellan 19-20 på kvällarna och sover så länge han vill (beror på hur mycket han sovit på dagen). Sen annars så äter han 3-5 timme och vid 8 varje morgon så äter han gröt  :). Men dagarna rullar på, vi gör oftast alltid nånting och är knappt hemma. Så vi åker tidigt på morgonen och kommer hem på eftermiddagen :). Sen försöker jag även kombinera bebis med ridning, pluggning och nu även "bantning. Så jag har många bollar i luften samtidigt, vilket jag trivs med :)

- Fler barn, ååh svår fråga. Ibland känns det som "aldrig flera barn över min döda kropp" och ibland känns det som "ge mig ett till barn på en gång". Men jag bestämt mig för att inte skaffa en barn tills för jag pluggat klart och jobbat ett tag, visst det kan ändra sig ifall jag träffa en kille, men det får vi se helt enkelt :)

Juksela , 16 år & blivande mamma om frågestund:

Hur känns det nu & vara mamma? 
Var det jobbigt i början ?
Hur löser ni/du det ekonomiskt? 

Kram

Svar:

- Det känns underbart att vara mamma, men skenet kan också bedra. Det är också grymt tufft och jobbigt i mellan åt, jag är bara tacksam att jag har min mamma som hjälper mig ibland :). Men det är också hur mysigt som helst, men det är mycket tuffare än vad jag föreställde mig.. Men jag ångrar inte mitt val, jag älskar min son :)

- I början va det som tuffast, Loke hade kolik och jag blev väldigt osäker i mig själv. Så förståa 2.5 månaderna så va det mest jobbigt och en enda katastrof enligt mig själv. Men nu är det underbart äntligen :)

- Jag lever på föräldrarpenning, Lokes barnbidrag, underhållsstöd och på mitt studiebidrag (pluggar distans). Sen så hjälper mina föräldrar till ifall det krisar eller om jag vill ha något när pengarna är slut. Men oftast eller nåstan jämt så betalar jag tillbaka så fort mina pengar kommer in på kontot :)

Rebecca - 18 år och mamma till Haylie <3 ([email protected]) om frågestund:

Har nog lite frågor jag! :)

*Vill du ha fler barn?
* Vad tror du Loke skulle hetat om han var flicka?
* Dejtar du någon? :)

Svar:

- Som jag skrev ovan, inge fler på barn först jag pluggat klart :)

- Jag hade rätt många tjej namn, ser att din dotter heter Haylie och det va ett av namn förslagen. Men det hade nog stått i mellan Haylie, Summer och Alice :)

- Det är väldigt bra fråga, har en kille jag gillar som gillar mig också. Men det är komplicerat, han ska ha barn snart och jag har barn :). Men dejtar gör vi nog inte, haha jag måste nog fråga honom innan jag kan ge dig ett korrekt svar på den frågan :)

ida - 17 år snart mamma om frågestund:

tack! :) <3

hmm.. det var så många frågor tagna redan :o hah.. 
men hur tror du att ditt liv hade varit nu ifall du inte hade behållit Loke? bättre/sämre? :)

Svar:

- Hmm mitt liv utan Loke, svår att föreställa sig det.. Men jag hade väl pluggat på gymnasiet fått skit dåliga betyg, strulat runt med helt fel kille, festa varje helg som en galning och varit rent ut sagt en riktig slampa.. Haha höga för väntningar om mig själv eller inte. Kanske tog i lite väl hårt där, men absolut jag hade nog inte varit guds bästa barn fast det är jag inte nu heller ;)

Amzie,, mamma till Viggo om frågestund:

Vad får du ut i mammapeng och hur många dagar tar du ut? 
Hur länge planerar du vara hemma med Loke?

Svar:

- I mammapening får jag ut lägsta nivån vilket blir ungefär 4409 kr i månaden. Jag tar just nu ut 7 dagar i veckan, fram tills sista december då jag byter till 5 dagar i veckan.

- Jag ska vara hemma med Loke tills han får börja på dagis, sen kommer jag återgå till gymnasiet :). Men jag får vara hemma tills våren 2013 om jag så känner för det, då jag även fick Lokes pappas dagar eftersom jag har ensamvårdnad av Loke :). Men jag vill spara dagar så jag kan ta ut de när dagis kommer igång eftersom det kommer bli ett antal vab (vård av sjukt barn) dagar när Loke börjar dagis :)

Anonym om frågestund:

Vem är lokes pappa :)?

Svar:

- Lokes pappa är anonym här i bloggen, pga att jag aldrig frågot honom om jag får skriva ut honom i bloggen. Men han heter något på K, så i bloggen om jag nu skriver om honom så kallas han bara K :). Han är äldre än mig, ca 5 år äldre och han bor ovan för Uppsala, vart ovan för Uppsala tänker jag inte skriva ut. Men det är en lite byhåla, inte så mycket hatt hurra för ;). Det är allt jag kan skriva ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback