Gravid vecka 29

 

Vecka 29

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

 


Egna anteckningar/bild
:

Jag kan hålla med om en viss del i det hela, att man svettas mera! Oja, behöver bara gå upp och ner för trappan och det känns som om jag har sprungit maraton, riktigt jobbigt om jag ska vara ärlig :). Men det där om att gå mer upp i vikt, kan de ju fet glömma ifrån min sida. Jag är ju som en vandrande badboll, jag vill inte blir mer fet. Tycker ärligt talat att jag har gått upp tillräcklig, ska ju orka gå ner allting också efter gravidieten :). Jag har nämligen stora planer på att bli en liten smal sak efter det här :). Annars så har mamma och de flesta redan kännt min lilla kille rätt tidigt, tror mamma kände första gången i vecka 18 eller 19. Barnmorske besöken går utmärkt, lyssnar på hans hjärta och mäter magen, allt låter bra och är bra :), vad där igår och mäte magen igen.
Sf måttet va: 28cm, gången innan va det 23 cm, så det har ökat rätt bra :).  

Annars är allt toppen med min lilla kille, han växer och blir stor :), sparkar livligt och håller igång så jag får till och med ont ibland. Har haft sammandragningar ett tag nu, men igår fick jag kraftig och det kändes som knivar mellan mina ben, så jag är tvungen att åka till doktorn på tisdag nästa vecka, för att kolla upp det. Hoppas på att det inte är någon fara, annars är allt som det ska tror jag. Väntar på att det ska bli den 20 Maj, så jag får veta hur det är med moderkaka och så, men det är bara att vänta,vi är snart där :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback